Zásady hospodárenia s majetkom obce – využite všetky možnosti, ktoré vám zákon dáva
Zásady hospodárenia s majetkom obce – využite všetky možnosti, ktoré vám zákon dáva
Právny režim nakladania s obecným majetkom líši obchodných spoločností alebo bežných fyzických osôb. Tento odlišný režim má zabezpečiť, aby majetok obce bol využívaný len na verejnoprospešné účely, bol chránený pred zneužitím a nehospodárnym nakladaním a zároveň zabezpečiť jeho čo najefektívnejšie zhodnocovanie a zveľaďovanie.
Právnym základom nakladania s majetkom obcí sú zákon o obecnom zriadení a zákon o majetku obcí. Tieto dva zákony hovoria, ako má obec pri nakladaní postupovať a zároveň stanovujú aj obmedzenia a osobitné podmienky, ktoré je potrebné splniť.
Rozhodovanie o hospodárení s majetkom obce je v kompetencii orgánov obce – starostu a obecného zastupiteľstva. Presné podmienky hospodárenia má však obecné zastupiteľstvo bližšie upraviť v tzv. zásadách hospodárenia. Ide o základný dokument podľa, ktorého by sa obec pri nakladaní so svojim majetkom mala riadiť. V praxi ide napríklad o vylúčenie pochybností o tom, či určitý úkon obce podlieha schváleniu obecnému zastupiteľstvu, v akej väčšine a kedy nie (v medziach zákona, samozrejme). Problémom však často býva, že obce zásady hospodárenia nemajú, alebo ich majú spracované zle. Dochádza potom k rôznym komplikáciám a bizarným situáciám, ktoré obci sťažujú život. Preto je dôležité, aby obec zásady hospodárenia mala, a aby ich mala spracované dobre.
Nie všetky pre obec významné situácie týkajúce sa nakladania s jej majetkom rieši zákon o obecnom zriadení alebo zákon o majetku obcí. Zákon ale dáva obci priestor na úpravu takýchto situácií v zásadách hospodárenia.
Zásady môžu napr. odbremeniť obecné zastupiteľstvo, ktoré nebude musieť schvaľovať prevody hnuteľných vecí alebo nakladanie s majetkovými právami pod hodnotu určenú zásadami. Taktiež môže obec v zásadách hospodárenia ustanoviť podmienky, za akých možno upustiť od vymáhania pohľadávok (ktoré sa napr. javia ako nedobytné a ich vymáhanie obec skôr zaťažuje), alebo iných majetkových práv obce. V prípade problémov so správcom majetku môžu zásady určiť, za akých podmienok bude správcovi správa majetku rýchlo odňatá. V zásadách taktiež možno určiť aj to, kto namiesto obecného zastupiteľstva bude rozhodovať o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci so zostatkovou hodnotou nižšou ako stanovuje zákon.
Všetko vyššie uvedené, pokiaľ je správne upravené v zásadách hospodárenia, môže obci výrazne uľahčiť a zefektívniť jej každodenné fungovanie.
Zákon nehovorí, či majú byť zásady hospodárenia schválené vo forme uznesenia alebo všeobecne záväzného nariadenia. Vzhľadom na to, že ide skôr o „interný“ predpis, forma uznesenia by mohla byť vhodnejšia. Na prijatie uznesenia sa vyžaduje nadpolovičná väčšina hlasov prítomných poslancov. Ak by sa zásady hospodárenia prijímali v podobe všeobecne záväzného nariadenia, vyžaduje sa súhlas trojpätinovej väčšiny prítomných poslancov.
To, že zákon zveruje obciam možnosť upraviť nakladanie s majetkom v zásadách hospodárenia ešte neznamená, že všetko môže upraviť obec podľa svojvôle. Zásady hospodárenia musia byť v súlade so zákonom a nemali by zákon ani obchádzať. Sú však prípady, ktoré sme spomenuli vyššie, ako aj mnohé ďalšie, kedy má obec pomerne široký priestor postupovať podľa svojich potrieb a konkrétnych podmienok v obci.
Zásady hospodárenia musí mať každá obec. Zákon síce nestanovuje sankciu ak ich obec nemá, ale bez týchto zásad obec nemôže riešiť všetky situácie spojené s nakladaním s jej majetkom. Pretože nie každú situáciu upravuje zákon. A aj v prípade, že už obec zásady hospodárenia používa, ale tieto neriešia niektoré situácie optimálne, môže to proces nakladania s majetkom zbytočne komplikovať alebo spomaľovať.
Navyše nakladanie s majetkom obce na základe zásad, ktoré nie sú pripravené dobre, môže byť pri kontrole Najvyššieho kontrolného úradu SR vyhodnotené ako nehospodárne a neefektívne.
Každá obec rieši špecifické otázky týkajúce sa nakladania s majetkom, nie v každej obci môže byť jednoduché zvolať uznášaniaschopné zastupiteľstvo, nie v každej obci môže o neupotrebiteľnosti majetku rozhodovať človek na určitej pozícii a pod.. Toto všetko by mala každá obec pri príprave svojich zásad hospodárenia zohľadniť. Preto by mali byť každé zásady pripravené individuálne podľa potrieb tej – ktorej obce.
Pomôžeme vám pripraviť alebo upraviť zásady hospodárenia tak, aby vaša obec vyťažila maximum z toho, čo zákon ponúka a získala čo najväčšiu flexibilitu pri nakladaní so svojim majetkom.
Máte záujem o viac informácií?
Ozvite sa nám, radi vám pomôžeme.