Prečítať článok:
Playback speed:
Poskytovanie informácií sa v zmysle infozákona uskutočňuje dvoma spôsobmi. Zverejňovaním a sprístupňovaním:
- Zverejňovaním rozumieme proaktívnu činnosť povinnej osoby spočívajúcu v tom, že určitá informácia sa verejnosti poskytne automaticky, bez osobitnej žiadosti, a je ihneď dostupná každému. Okruh takto poskytovaných informácií je zákonom položkovito definovaný.
- Druhý spôsob poskytovania informácií – sprístupňovanie – funguje opačne. Namiesto položkovito vymedzeného rozsahu údajov sa na žiadosť sprístupňuje zo zásady všetko. Položkovito sú vymedzené len výnimky.
Možno vzniká dojem, že toto všetko je len zbytočnou teoretickou úvahou. Na praktickom prípade ukážeme, že to nie je pravda. Nedávno sme sa napríklad zaoberali otázkou, či sú obce povinné zverejňovať zápisnice zo zasadnutia komisií obecných zastupiteľstiev. Právna úprava postavenia komisií v zákone o obecnom zriadení je veľmi stručná a o zverejňovaní výstupov z nich vôbec nič nehovorí. Rovnako aj infozákon. Tento v súvislosti so zverejňovaním zápisníc výslovne spomína jedine zápisnice z verejných schôdzí parlamentu. Zverejňovanie zápisníc zo zastupitelstiev rieši len nepriamo, odkazom na primeranú aplikáciu svojich ustanovení aj na fungovanie samospráv.
Takže hoci nie je vylúčené, aby si obce zverejňovanie zápisníc z komisií upravili v rokovacích poriadkoch svojich zastupiteľstiev, výslovná zákonná povinnosť v tomto smere chýba. To však neznamená, že sa k zápisniciam nedá dostať. Práve naopak. Ako na každú inú informáciu, ktorú má samospráva k dispozícii, sa na ne totiž vzťahuje druhý režim infozákona, a to sprístupňovanie. Aj keď je teda proaktívne zverejňovanie zápisníc zo zasadnutia komisií nepovinné, musia obce – pokiaľ neplatí niektorá z výnimiek – tieto zápisnice sprístupniť na žiadosť.
* Právne rady zadarmo? Áno, v našom newslettri! Prihláste sa na jeho odber na stránke vyššie a dostávajte od nás pravidelne praktické a užitočné rady a tipy.
Značky: zverejňovanie zápisníc