Prečítať článok:
Playback speed:
Vzťahy medzi poslancami a starostami nie sú vždy ideálne. Hoci by sa mali pri práci dopĺňať, ich vzájomná nevraživosť niekedy prerastie do otvoreného konfliktu. A namiesto spolupráce si obe strany kladú polená pod nohy. Väčšina foriem takejto sabotáže je v princípe legálna a je len vyjadrením zásady deľby moci a formou poistenia pred jej zneužitím. Trebárs starostovo veto alebo obštrukcie pri hlasovaní zo strany poslancov. Niektoré formy sabotovania činnosti toho “druhého” sú však skôr dôsledkom nedostatkov v zákone.
Na jeden takýto nedostatok môžu poslanci naraziť napríklad vtedy, ak chcú sami zvolať obecné zastupiteľstvo. Na to, aby boli uznesenia prijaté na takomto zasadnutí platné, je potrebné dodržať určité formálne postupy. Medzi nimi aj zverejnenie programu na úradnej tabuli a webe obce. Web ako aj úradnú tabuľu však vedie obecný úrad a ten má pod kontrolou starosta. A ten – pokiaľ by mal záujem – môže takéto zverejnene odďaľovať alebo inými spôsobmi mariť. Starostovia, ktorí by niečoho podobného boli schopní, nepochybne existujú. Zákon síce obsahuje ustanovenie, z ktorého sa dá nepriamo vyvodiť povinnosť obecného úradu takéto zverejnenie vykonať (ust. § 16 zákona o obecnom zriadení), no výslovný príkaz na to chýba.
To je podľa nás škoda. Práve to, že zastupiteľstvo zvolávajú poslanci totiž naznačuje, že medzi nimi a starostom nie je niečo v poriadku. A že tu môže byť snaha zvolávané zasadnutie zastupiteľstva zmariť. Alebo aspoň spochybniť tam prijaté uznesenia.
P.S.: Parlament prelomil prezidentovo veto k novele infozákona. Ombudsman už avizoval, že novelu napadne na Ústavnom súde.
* Právne rady zadarmo? Áno, v našom newslettri! Prihláste sa na jeho odber na stránke vyššie a dostávajte od nás pravidelne praktické a užitočné rady a tipy.
Značky: infozákon, poslanci, starosta, úradná tabuľa, web obce, zvolanie zastupiteľstva