Prečítať článok:
Playback speed:
Vyššia sadzba dane z pridanej hodnoty uplatňovaná od začiatku roka je komplikáciou pre všetky samosprávy. Je preto pochopiteľné, že hľadajú spôsoby, ako jej dopady eliminovať.
Ako jedno z možných riešení sa javí nakupovanie skrze obcou vlastnené, registrované, sociálne podniky. Príťažlivosť takéhoto riešenia zvyšuje aj to, že daň z pridanej hodnoty uplatňovaná (za zákonom stanovených podmienok) registrovanými sociálnymi podnikmi, je po novom len 5%. Práve preto sa obce o registrované sociálne podniky zaujímajú čoraz viac. A pýtajú sa, čo všetko môžu so zníženou daňou nakupovať. Hoci je odpoveď jednoduchá, máme pocit, že ešte nebola riadne prezentovaná. Teda: všetko a nič. Vysvetlíme.
Pri zodpovedaní otázky, čo všetko možno nakupovať so zníženou sadzbou DPH, máme tendenciu sa zamerať na určité špecifické znaky dodávaných tovarov alebo služieb. Avšak o takéto znaky vôbec nejde. Rozhodujúcim faktorom je účel, ktorý dodávkou takýchto tovarov a služieb sledujeme. Zákon o dani z pridanej hodnoty totiž ustanovuje, že na uplatnenie nižšej sadzby dane sa musí jednať o plnenia sociálnej ekonomiky. Kľúčovým je pritom výraz “sociálna ekonomika”. V zmysle zákona o sociálnej ekonomike sa ním označujú ekonomické činnosti, ktorých hlavným cieľom je dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu. To znamená, že pri tovaroch a službách akejkoľvek povahy dodávaných registrovaným sociálnym podnikom musí byť prvoradým cieľom určité spoločenské dobro. Znížená DPH je len bonusom za to, že podnik takéto ušľachtilé ciele sleduje.
Naopak, ak je hlavným cieľom zriadenia registrovaného sociálneho podniku nižšia DPH a pozitívny sociálny vplyv sa k aktivitám podniku len “prilepí”, je to podľa nás problém. Ako však správca dane zistí, čo je skutočným cieľom registrovaného sociálneho podniku? Ako vie, že cieľom nie je pozitívny sociálny vplyv, ale úspora na dani z pridanej hodnoty? Správca dane nič zisťovať nemusí. Daňové konanie je totiž postavené na prezumpcii viny. Daňový poriadok veľmi jasne hovorí, že práve daňový subjekt musí preukázať skutočnosti, ktorých sa pri správe daní dovoláva. To znamená, že v prípade daňovej kontroly bude úlohou obce, resp. samotného registrovaného sociálneho podniku, preukázať, že ním realizované dodávky zodpovedajú definícii sociálnej ekonomiky. Tí, ktorí si už daňovou kontrolou prešli potvrdia, že to vôbec nie je jednoduché. Predovšetkým vtedy, ak sa daniarom niečo znepáči.
K téme inak dňa 01.07.2024 Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny vydalo Metodickú pomôcku k uplatneniu zníženej sadzby dane z pridanej hodnoty pre registrované sociálne podniky. Mali sme však dojem, že tam podávané informácie je potrebné preložiť do ľudskej reči. Preto tento blog. Metodickú pomôcku je možné nájsť TU.
* Právne rady zadarmo? Áno, v našom newslettri! Prihláste sa na jeho odber na stránke vyššie a dostávajte od nás pravidelne praktické a užitočné rady a tipy.
Značky: DPH, Metodická pomôcka, pozitívny sociálny vplyv, registrovaný sociálny podnik