Prečítať článok:
Playback speed:
Pamätníci si spomínajú, ako štát propagoval elektronizáciu verejnej správy. Všetko sa malo dať vybaviť s úsmevom a z pohodlia domova. Hoci s úsmevom s úradmi zrejme mnoho ľudí nekomunikuje, možnosť (a niekedy nutnosť) robiť podania elektronicky je fakt. A skutočne v niektorých prípadoch šetrí podávajúcemu čas.
Viete však, čo sa s elektronickým podaním stane, keď dorazí na príslušný úrad?
V prípade katastra nás čaká cesta do minulosti. Celé elektronické podanie sa totiž musí vytlačiť a pracovníci katastra s ním pracujú v papierovej podobe. Rovnako, ako pred dvadsiatimi alebo tridsiatimi rokmi. Žiadne uľahčenie práce sa nekoná. Navyše sa vo veľkom tlačí, spotrebúva papier, tonery (farebné!) a derú sa tlačiarne. Papierov je dokonca viac ako pred digitalizáciou, pretože okrem elektronicky doručených listín sa tlačia aj dokumenty generované elektronickým systémom, keď príde podanie. Celá táto zbytočná práca tak odsáva kapacity katastrov. A jedným z dôsledkov je množstvo neskoro vybavených podaní.
Vie vôbec štát, koľko stráca na správnych poplatkoch, ktoré musí vracať za to, že nestíha včas vybavovať došlé návrhy? Na niektorých katastroch to spočítané majú. A vedia, že za vrátené peniaze, by sa kľudne dal zaplatiť extra človek, ktorý by mohol inak oneskorené podania včas vybaviť. Minimálne vo vzťahu ku katastru je preto dnešná podoba elektronizácie len pozlátkom. Okrem doručovania nezmenila takmer nič a ich pracovníkom vôbec nepomohla. Ako to vyzerá na iných úradoch? Možno radšej ani nevedieť. Každopádne, ak chcete katastru uľahčiť život, urobte svoje podanie radšej listinne.
* Právne rady zadarmo? Áno, v našom newslettri! Prihláste sa na jeho odber na stránke vyššie a dostávajte od nás pravidelne praktické a užitočné rady a tipy.
Značky: elektronizácia katastra, elektronizácia vs. realita, podania na kataster